Rok 2017 zapisał się w historii jako niechlubny dla polskich przewoźników lotniczych. Nie odbyło się lub odnotowało znaczne opóźnienia aż 1871 lotów, głównie na trasie Gdańsk – Berlin czy Warszawa-Londyn. Z tego tytułu o odszkodowanie lotnicze mogło ubiegać się prawie 200 tysięcy osób – ale wielu nie skorzystało z tej możliwości zapewne na skutek nieznajomości przepisów. Tylko niewielki odsetek pasażerów korzysta z możliwości wypłaty odszkodowania za opóźniony lot.
Kiedy rekompensata nam przysługuje?
Rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11. lutego 2004 r. ustanawia wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołaniu lotu, czy jego dużym opóźnieniu. Jeśli opóźnienie będzie dłuższe niż 3 godziny od planowanej godziny lądowania na lotnisku docelowym należy się podróżnym odszkodowanie w wysokości:
– 250 Euro dla lotów o długości do 1500 km,
– 400 Euro dla lotów wewnątrzwspólnotowych od 1500 km i innych od 1500 km do 3500 km,
– 600 Euro dla wszystkich innych lotów, o których nie wspomniano wyżej.
Jeśli lot opóźniony jest ponad 5 godzin przysługuje pasażerom zwrot pieniędzy za bilet lub w/w. Rzecz jasna jeśli w trakcie oczekiwania na wylot przewoźnika trzeba zaopiekować się pasażerami, zapewniając im posiłek i napoje, a gdy będzie konieczne spędzenie nocy na lotnisku, również hotel i transport między nim, a lotniskiem.
Aby otrzymać rekompensatę należy zwrócić się z wnioskiem do przewoźnika o wypłatę odszkodowania, przedkładając dowody potwierdzające opóźnienia, overbooking czy odwołany lot. Zwrot nie przysługuje w każdej sytuacji. Dla przykładu nie zostanie wypłacona rekompensata, gdy opóźnienie nie powstało z bezpośredniej winy przewoźnika chociażby z powodu awarii samolotu, strajku, załamania pogody. Podkreślić warto, że najnowszy wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości podniósł, że w przypadku tzw. Dzikiego strajku odszkodowanie powinno być pasażerom wypłacone. Dzięki temu wyrokowi prawo do rekompensaty powoduje, że największy polski przewoźnik LOT może być narażony na wypłaty odszkodowań rzędu kilku milionów euro dziennie.
Anna Woźniak
Rachunkibankowe.com.pl